جلسه هماندیشی انجمن احتراق ایران با شرکتهای فعال در زمینه سامانههای احتراقی در تاریخ 6 آبان 1394، برگزار شد.
حاضرین جلسه
دکتر مظاهری (انجمن احتراق ایران)، مهندس عادلی (انجمن احتراق ایران- شرکت تولیدی و مهندسی شعله صنعت)، مهندس خوشنویسان (انجمن احتراق ایران- شرکت بهینهسازان صنعت تاسیسات)، دکتر پاسدار شهری (انجمن احتراق ایران)، مهندس قارئی (گروه صنعتی بوتان)، مهندس برقهای (شرکت فرآوران نوین آریا سرمد)، مهندس دلیری (شرکت گرم ایران)، مهندس علایی (شرکت شوفاژکار)، مهندس جوانبخت (شرکت ری شهرک) و مهندس صادقزاده (شرکت مشعل آترا)
گزارش جلسه
در ابتدای جلسه آقای دکتر مظاهری، ضمن خوشامدگویی به حاضران، توضیحاتی را در خصوص ساختار انجمنهای علمی ارائه و روند تشکیل و تاریخچه و اهداف تاسیس انجمن را خدمت حاضران معرفی کردند. ایشان با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور و حجم بالای آلایندههای حاصل از آن، عدم توجه به مقوله تبدیل سوخت به انرژی که همان احتراق است را به عنوان مهمترین مشکل و معضل در این زمینه در صنایع مختلف مطرح نمودند و با توجه به وابستگی اقتصاد کشور به سوختهای فسیلی، ترویج، آموزش و آشنایی مسئولان و صنایع با مقوله احتراق را به عنوان یک رکن اصلی در کنترل مصرف سوخت در کشور دانستند. رئیس هیات مدیره انجمن احتراق ایران، اولویتهای راهبردی انجمن را نهادینهسازی موضوع احتراق در سطوح مختلف در کشور، گسترش دامنه اعضاء به تمامی فعالان حوزه، تثبیت جایگاه مرجعیت علمی- فناوری انجمن، مشارکت در تدوین قوانین، استانداردها و برنامههای ملی و آموزشی، برقراری ارتباطات بینالمللی مؤثر با نهادهای جهانی مشابه، برقراری ارتباط جدي با صنايع، شناخت مشكلات و چالشهای آنها و کمک به رفع آنها، برگزاری دورههای آموزشی، سمینارها و کارگاههای کاربردی با همکاری صنایع مربوطه، توسعه شبکه ارتباطی محققین و متخصصان احتراقی کشور، و توسعه حركت به سمت توليد دانش و فناوری سامانههای احتراقی دانستند.
ایشان پس از معرفی فعالیتهای یک سال اخیر انجمن، مهمترین فعالیتها، نقاط قوت انجمن را در رشد بسيار خوب در دانشگاهها، مطرح شدن در سطح برخی از سازمانهاي مرتبط، رشد خوب پژوهشهاي مرتبط با احتراق در كشور، رشد قابل توجه مقالات احتراقي داخلي و خارجي، درصد بالاي پژوهشهاي تجربي، به رسميت شناخت شدن توسط انستيتوي بين المللي احتراق، کسب مجوز براي راهاندازی آزمايشگاهها و كارگاههاي آموزشی احتراق در دانشگاهها اعلام نموده و عدم به رسميت شناخته شدن واقعی بوسيله مسئولان و تصميمسازان، عدم ارتباط مناسب با صنایع دولتی و خصوصی کشور و عدم موفقیت در توسعه قابل قبول دانش فنی مربوطه در کشور را به عنوان نفاط ضعف انجمن در چند سال اخیر بیان نمودند. دکتر مظاهری در ادامه به اهمیت توسعه همکاری با شرکتها و صنعتگران و حضور ایشان در کمیتهها و اتاقهای فکر انجمن به منظور تبیین استراتژیهای مناسب آموزشی و اجرایی برای رفع مشکلات کشور در زمینه مصرف بالای سوخت پرداخته و از همه متخصصان این حوزه برای حضور در انجمن احتراق ایران دعوت نمودند.
در ادامه جلسه، مهندس عادلی، مدیر عامل شرکت مهندسی شعله صنعت عدم توجه به فناوریهای نوین احتراقی در صنایع و استفاده از تکنولوژیهای چندین دهه گذشته را از عوامل اصلی مصرف بالای سوخت در کشور مطرح نمودند. مهندس عادلی ضمن اشاره به تجربه موفق خود در خصوص همکاری در انجمن احتراق ایران، عدم توجه به مصرف سوخت و قیمت ناچیز حاملهای انرژی در کشور را از موانع پیش رو در راستای توسعه فناوریهای نوین احتراقی در صنایع دانستند.
مهندس خوشنویسان، رییس هیات مدیره شرکت بهینه سازان صنعت تاسیسات، نیز به مشکلات سامانههای احتراقی در موتورخانههای کشور و لزوم توجه به بحث ایمنی دودکشها پرداختند. ایشان با اشاره به تجربه خود در خصوص همکاریهای این انجمن برای معرفی و آموزش روشهای کاهش مصرف سوخت و شرکتهای خدمات انرژی، برگزاری دورههای آموزشی مشترک و جلسات هماندیشی با صنایع کشور را یکی از ارکان اصلی در تداوم و توسعه همکاری انجمن و شرکتها دانستند.
در ادامه جلسه مهندس قارئی، مدیر ارتباطات تحقیق و توسعه گروه صنعتی بوتان، پیشنهادات زیر را در خصوص توسعه همکاریهای انجمن مطرح نمودند:
– تشکیل و توسعه کمیتههای تخصصی در زمینه سوخت و احتراق
– انتشار نشریه تخصصی به منظور کمک به تضارب آراءو اندیشهها و معرفی انجمن
– مشارکت در بحث استانداردنویسی، مقررات ملی ساختمان و سایر دستورالعملهای اجرایی و فنی
– تقویت ارتباطات عمومی و مردمی
– تقویت توان علمی انجمن با برگزاری سمینارها و کنفرانسهای تخصصی
– تقویت توان مالی به منظور پیشبرد اهداف
– تشکیل کمیته مالی به منظور حسابرسی منظم و جذب منابع مالی برای انجمن
پس از ایشان، مهندس دلیری، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکا گرم ایران، ضمن تایید صحبتهای مهندس قارئی، یکی از مشکلات شرکتها را عملکرد جزیرهای و مستقل ایشان بیان نمودند. متاسفانه این مورد باعث عدم استفاده از ظرفیتها و توان داخلی شده است. ایشان همچنین یکی از نقاط ضعف انجمن را ارتباطات مردمی و صنعتی دانستند و استفاده از نیروی انسانی مناسب برای ارتباط با صنعت را ضروری دانستند.
مهندس علایی، مدیر عامل شرکت شوفاژکار، به بحث تقویت و احیای شخصیت حقوقی انجمن اشاره نمودند و این مورد را از ضروریات شناسایی انجمن مطرح نمودند. ایشان همچنین به کمبود دانش اجرایی در بخشهایی از صنعت اشاره کردند و توجه به بستر صنعتی کشور را حائز اهمیت دانستند. مدیر عامل شرکت شوفاژکار ضمن حمایت از برگزاری جلسات هماندیشی، توجه به هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای را ضروری دانسته و نبود آزمایشگاههایی در زمینه احتراق و مشعلها در سطح دانشگاه را از نقاط مهم و ضعفهای کشور در زمینه احتراق دانستند. ایشان همچنین پیشنهاد برگزاری این جلسات به صورت منظم و دورهای در محل شرکتها را مطرح نمودند.
مهندس جوانبخت نیز، تکنسین فنی شرکت ری شهرک، نیز ضعف بستر آموزشی و بازوی اجرایی و نظارت در زمینه سامانههای احتراقی را یکی از مشکلات اصلی و معضلات احتراق و مصرف بالای سوخت در کشور دانستند. استفاده از تکنسینهای غیر ماهر که متاسفانه نظارت صحیح بر کار ایشان صورت نمیگیرد، از مشکلات عملکرد ناصحیح سامانههای احتراقی بر شمرده شد.
مهندس صادقزاده، قائم مقام مدیر عامل شرکت مشعل آترا،نیز ضمن تایید صحبتهای سایر اعضا، تشکیل چنین جلساتی و همکاری شرکتها را در پیشبرد اهداف انجمن و منافع ملی بسیار مناسب دانستند.
در پایان، آقای دکتر مظاهری ضمن تشکر از اعضا و تایید نظرات ایشان، ابراز امیدواری کردند که با تداوم برگزاری جلسات مشابه، همکاریهای انجمن با صنایع توسعه یافته و کمکهای فکری ایشان انجمن را در پیشبرد اهداف خود یاری نماید.