دکتر امین موسایی
دانشیارگروه حرارت و سیالات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
نخستین بار پروفسور Norbert Peters (نوربرت پیترز) را زمانی که در دانشگاه فنی مونیخ دانشجو بودم و ایشان برای داوری یک رساله دکترا به آنجا آمده بودند، از نزدیک دیدم. ایشان متولد 1942 در شهر لینس اتریش و متوفای 2015 هستند. تحصیلات خود را در موسسه فناوری کارلسروهه و دانشگاه فنی برلین انجام دادند و پس از مدتی کار در صنعت، از سال 1976 به عنوان استاد کرسی مکانیک مهندسی و بعدها کرسی فناوری احتراق در دانشگاه RWTH آخن در آلمان مشغول به کار شدند. ایشان عضو هیات تحریریه دو نشریه معتبر در زمینه احتراق یعنی Combustion and Flame وFlow, Turbulence and Combustion بوده اند و در سال 1990 جایزه لایب نیتز بنیاد تحقیقات آلمان و در سال 1994 یک دکترای افتخاری از دانشگاه بروکسل دریافت کردند.
در ادامه می خواهیم به معرفی کتاب ایشان تحت عنوان Turbulent Combustion (احتراق آشفته) که در سال 2000 توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است، بپردازیم. این کتاب در 304 صفحه به زیور تبع آراسته شده و یک معرفی جامع اما با رعایت اختصار از موضوع را بدست می دهد. کتاب دارای چهار فصل است:
1- احتراق آشفته: آخرین دستاوردها،
2- احتراق آشفته پیش آمیخته،
3- احتراق آشفته غیرپیش آمیخته
4- احتراق آشفته پیش آمیخته جزئی.
کتاب با یک پیش گفتار پنج صفحه ای عالمانه و آموزنده آغاز می شود. در انتهای کتاب نیز یک پس گفتار دو صفحه ای مفید در خصوص مدلسازی احتراق در جریان های آشفته آورده شده است. در این کتاب به مقدمات احتراق پرداخته نشده و فرض می شود که خواننده آنها را می داند. بنابراین، این کتاب برای خوانندگان مبتدی و یا برای آشنایی اولیه با علم احتراق نوشته نشده است. این کتاب برای دانش ورزانی نوشته شده که با مبانی علم احتراق آشنا هستند و می خواهند دانش خود را در زمینه تخصصی و بسیار مهم و کاربردی احتراق در جریان های آشفته توسعه دهند. در این کتاب تاکید زیادی بر مدل سازی و شبیه سازی جریان های واکنشی آشفته شده و خواندن آن برای کسانی که می خواهند به عنوان محقق در حوزه دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) برای جریان های واکنشی وارد شوند و یا دانش خود را در این زمینه تعمیق دهند، بسیار لازم است. همچنین، این کتاب می تواند مبنای یک درس سه واحدی تحصیلات تکمیلی با عنوان «احتراق آشفته» قرار گیرد. در این کتاب تنها به مبحث احتراق در محیط های گازی در رژیم ماخ پایین پرداخته شده و از پرداختن به احتراق دو فازی مانند اسپری سوخت و نیز احتراق گازی سرعت بالا که دارای کاربرد در هوانوردی سوپرسونیک و هایپرسونیک است، خودداری شده است. بخش مراجع در پایان کتاب بسیار کامل بوده و تقریبا تمامی مراجع مهم این موضوع (اعم از کتاب ها و مقالات) تا سال انتشار کتاب 2000 را در بر دارد.
مشخصات کتاب:
Title: Turbulent Combustion
Author: Norbert Peters
Publisher: Cambridge University Press
Year: 2000
ISBN: 0-521-66082-3