• نام پروژه: نشست سالیانه انجمن احتراق ایران در سال 1393

 

نشست سال 1393 انجمن احتراق ایران از ساعت 16:00 روز چهارشنبه 29 بهمن ماه 1393با برپایی نخستین جشنواره ملی ابتکارها و اختراع‌های سوخت و احتراق و همچنین سومین جشنواره عکس شعله، در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.

در ساعت 17:30، مجمع سالانه انجمن برگزار شد و دکتر مظاهری (رئیس هیات مدیره انجمن احتراق ایران) گزارش عملکرد انجمن در سال 1393 را ارائه فرمودند.

بعد از برگزاری مجمع انجمن، قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، دکتر هادی پاسدار شهری، دبیر نشست، ضمن خوشامدگویی به حاضرین، در خصوص اهمیت بند ق لایحه بودجه کشور در سال 93 و فرصت‌هایی که در این راستا در کشور برای کاهش مصرف سوخت و  کاهش آلاینده‌ها وجود دارد، توضیحاتی را ارائه نمودند.

برنامه‌های نشست سالیانه با سخنرانی دکتر یدالله سبوحی، با عنوان احتراق، بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست ادامه یافت. دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، در این خصوص به تجربیات بین‌المللی از جمله سیاست‌های توسعه پایدار و ایجاد تعادل از طریق مدیریت تقاضا و گسترش مطالبات اجتماعی برای بهینه‌سازی انرژی اشاره نمود. در همین راستا، یکی از چالش‌های عمده در زمینه بهینه‌سازی انرژی، مشکلات دسترسی به فناوری و هزینه بالای آن و همچنین محدودیت تجربه فنی و تجربه در شرکت‌های خدمات انرژی است. در این سخنرانی، ایشان همچنین به اهمیت بحث احتراق در کشور و فرصت‌هایی که در راستای صرفه‌جویی انرژی و کاهش مصرف سوخت در کشور فراهم است، اشاره نمودند. به گفته ایشان، استفاده از فناوری‌های نوین احتراقی یکی از راهکارهای موثری است که می‌تواند کشور را در راستای نیل به اهداف کاهش مصرف سوخت برساند. ایشان، همچنین به اهمیت آموزش و تبیین مقررات ارزیابی شرکت‌های خدمات انرژی و اندازه‌گیری و صحه‌گذاری،  اشاره نمودند و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه خدمات انرژی، توسعه شبکه شرکت‌های خدمات انرژی، ایجاد ساختارهای مناسب در نظام ارزیابی را به عنوان راهکارهای موثر در راستای نیل به اهداف بهینه‌سازی انرژی دانستند.

پس از این سخنرانی، میزگرد تخصصی با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های شرکت‌های خدمات انرژی در راستای کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها برگزار شد. در بخش اول میزگرد که به ریاست دکتر مظاهری برگزار شد اعضای زیر به عنوان عضو میزگرد حضور داشتند:

  • مهندس شاکری، رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت
  • مهندس قزلباش، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد خدمات و معیارهای مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد
  • دکتر دلفانی، رئیس بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

در ابتدای این بخش، مهندس شاکری فعالیت‌هایی را که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در راستای اجرای بند ق و پیاده‌سازی سیاست‌های کاهش مصرف سوخت در کشور انجام داده‌اند را تشریح نمودند. تصویب چند طرح در شورای اقتصاد، انجام برخی از امور زیرساختی نظیر تدوین شایستگی شغلی با همکاری انجمن احتراق ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای، تهیه فرم‌های قرادادی و فراخوان‌های شناسایی و جذب شرکت‌های خدمات انرژی و M&V به عنوان مهمترین فعالیت‌های این شرکت معرفی گردید. رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه به فعالیت­های این شرکت در راستای هماهنگی با بانک‌ها و شرکت‌های بیمه برای مشارکت قراردادهای بیع متقابل اشاره نمودند.

در ادامه دکتر دلفانی ابتدا به وظایف مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اشاره نمودند. تحقیق و توسعه، تدوین مقررات و آئین‌نامه‌ها، مشاوره و خدمات مهندسی و آموزش و ترویج به عنوان مهمترین وظایف این مرکز بر شمرده شد. ایشان همچنین در خصوص مشکلات طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت در موتورخانه‌ها، نبود دانش فنی، پراکندگی مراکز تصمیم‌گیرنده، عدم یکپارچگی و هماهنگی مدارک، وجود مشکلات اجرایی متعدد، انجام نشدن طرح پایلوت و برطرف نشدن دغدغه‌های مالی و اعتباری شرکت‌ها را به عنوان مشکلات عمده طرح دانستند. رئیس بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای نیل به اهداف طرح، برنامه‌های خود را در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه نمود. در بخش برنامه‌های کوتاه مدت، به آموزش‌های علمی و عملی، تدوین و یکپارچه‌سازی مقررات، هماهنگی با نظام مهندسی و تشکل‌های علمی و مهندسی و ارائه مشاوره و گواهینامه فنی اشاره شد. همچنین، تجهیز آزمایشگاه جامع انرژی، تبیین شاخص‌های مربوط به صلاحیت شرکت‌ها به عنوان راه‌کار میان مدت و تحقیق و توسعه فناوری‌های نوین به عنوان راه‌کار بلند مدت پیشنهاد شدند. دکتر دلفانی لزوم ترویج مقررات ملی و تبدیل شدن اینگونه طرح­ها در قالب مقررات با تاکید بر مباحث 14، 17، 19 و 22 مقررات ملی را راه‌کارهایی مناسب و اجرایی برای دستیابی به اهداف طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان دانستند.

مهندس قزلباش در خصوص فعالیت‌های سازمان ملی استانداد و تدوین استانداردهای شاخص مصرف انرژی در صنایع مختلف اشاره نمودند. همچنین اشاره نمودند که یکی از فعالیت‌های این سازمان که در سال‌های اخیر صورت گرفته، تدوین استاندارد بهره‌برداری ISIRI-16000 است که در زمینه معاینه فنی و کاهش مصرف سوخت در موتورخانه‌ها تدوین شده است.

پس از سخنرانی اولیه اعضای میزگرد، سایر شرکت کنندگان در نشست به اعلام نقطه نظرات خود پرداختند که این نقطه نظرات شامل پرسش و پاسخ از اعضای پانل نیز بود. در زیر اشاره‌ای به مهمترین صحبت ها‍‌ی این بخش می‌شود.

مهندس مزدک صدری افشار (مدیر عامل شرکت مهاد فن) از حاضران در جلسه، یکی از مشکلات این طرح (اشاره به طرح بهینه‌سازی موتورخانه) را کمبود امکانات و تجهیزات در کشور (نظیر دستگاه آنالیز گاز) و بالا بودن هزینه اولیه تامین آن دانستند. به گفته ایشان تامین تعداد زیادی تجهیز اولیه و واردات آن نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بالا دارد که بار مالی زیادی را به شرکت‌ها تحمیل خواهد کرد. همچنین ممیزی اولیه ساختمان را لازمه انجام طرح‌ها دانستند که به لحاظ اجرایی مشکلاتی را در طرح ایجاد خواهد کرد زیرا ارائه طرح‌های پیشنهادی بدون ممیزی اولیه (که زمان‌بر و هزینه‌بر است) میسر نیست.

مهندس شاکری در پاسخ به صحبت‌های مهندس صدری افشار بیان نمودند که شرکت‌های خدمات انرژی باید بتوانند راه حل‌های کامل ارائه دهند و کلیه چرخه خدمات انرژی را عرضه کنند. در ایران شرکتی که کلیه خدمات انرژی را ارائه دهد نداریم. شرکت‌ها باید ابزار ممیزی از جمله: سرمایه اولیه مناسب، نیروی انسانی متخصص، ابزار و تجهیزات را داشته باشند.

دکتر شیرازپور (عضو کارگروه رشته مکانیک نظام مهندسی) بیان نموند که مبحث 22 مقررات ملی در مورد موتورخانه‌ها یک تکلیف می‌باشد (سند بالادستی در این مورد وجود دارد) که شامل الزامات مربوط به موتورخانه‌ها از لحاظ بازدیدهای دوره‌ای می‌باشد. ایشان اشاره نمود که متاسفانه در این خصوص ضمانت اجرایی وجود ندارد و اجرای صحیح این مقررات زمینه را برای پیشبرد اهداف بهینه‌سازی مصرف سوخت (در موتورخانه‌ها) فراهم خواهد کرد. همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود در کشور در راستای عدم دستیابی به بهینه‌سازی مصرف انرژی آن است که مقررات ساختمان صرفا برای ساختمان‌های در دست ساخت لازم‌الاجرا است و برای ساختمان‌های در حال بهره‌برداری هیچ مقررات و الزامی وجود ندارد. ایشان پیشنهاد نمودند که مباحث مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود در کمیته‌های مبحث، 13، 14، 17، 19 و 22 مقررات ملی مطرح شود.

دکتر نجفی (رئیس هئیت مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی) بیان نمودند که یکی از مشکلات شرکت‌های اِسکو (خدمات انرژی) در این می‌باشد که با وجود نمونه‌های خارجی و تجربه‌های بین‌المللی مختلف، تعریف این شرکت‌ها در ایران تغییر کرده و نحوه قرارداد آنها نیز تغییر کرده است. در الگوهای خارجی شرکت‌ها همۀ کار را انجام می‌دهند و صرفه جویی را به لحاظ فنی تضمین می‌کنند و نه به لحاظ مالی. اما در ایران شرکت‌ها هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ مالی تضمین می‌دهند. به گفته ایشان، این رویکرد پیش‌برد اهداف طرح را دچار مشکل خواهد کرد و موجب عدم رغبت شرکت‌ها به حضور در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت به دلیل ریسک  بالای آن خواهد شد. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها و پیمانکاران در این سال‌ها به دلیل مطالبه از دولت تضعیف شده‌اند. عدم اعتماد دولت به شرکت‌های خدمات انرژی از دیگر مواردی بود که آقای نجفی به عنوان دغدغه‌های شرکت‌های اِسکو یاد کردند. در ادامه ایشان پیشنهاداتی در مورد نحوه انجام قرار داد‌ها برای آینده ارائه کردند. این پیشنهادات به اصلاح ساختار قراردادهای شرکت‌های خدمات انرژی مربوط می‌شود (که در وضعیت فعلی برای این شرکت‌ها مطلوب نیست). استفاده از تجربیات بین‌المللی در قراردادهای اسکو می‌تواند زمینه را برای اجرای این طرح‌ها هموار سازد.

در پاسخ به نظرات دکتر نجفی، مهندس شاکری، ضمن تایید مشکلات موجود در نحوه و مدل کسب و کار، بیان نمودند که در این قرادادها باید به واقع تمامی ذینفعان به صورت کامل دیده شوند و چرخه کسب و کار به صورت کامل پوشش داده شود. ایشان در مورد اضافه شدن نوع چهارمی از قراداد که به صورت مشارکت عمومی و خصوص می‌باشد و در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در حال بررسی و آماده‌سازی است، خبررسانی کردند. به گفته ایشان بدون شک ایجاد کسب و کار پایدار برای شرکت‌های خدمات انرژی کار پیچیده‌ای می‌باشد و نیاز به در نظر گرفتن تمامی جوانب کار دارد.

مهندس خسروشاهی از اعضای شرکت مشاور مهندسی و مدیریت رادها و عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی، مشکلات موجود در این بخش را، نبود مدلی مناسب برای پشتیبانی طرحهای اِسکو و مشکلات اجرایی در راه‌اندازی و تجاری‌سازی دانستند.

یکی از حاضران جلسه، مشکل اصلی در بحث‌های انرژی و بهینه‌سازی آن را وجود چندین نهاد مستقل در کشور که خود را متولی بحث انرژی می‌دانند دانست. از نظر ایشان، متاسفانه ارتباطی نیز بین این نهادها وجود ندارد. پیشنهاد ایشان واگذاری مدیریت مباحث حوزه انرژی به یکی از این نهادها بود.

بخش دوم میزگرد پس از استراحت کوتاه حاضران در نشست آغاز شد. ریاست میزگرد در بخش دوم نیز به عهده آقای دکتر مظاهری بود. اعضای این میزگرد که با هدف ایجاد بحث‌های کاربردی و اجرایی در موضوع نشست دعوت شده بودند، به قرار زیر بود:

  • مهندس کمالی، مدیر خدمات پس از فروش شرکت ایران رادیاتور
  • مهندس عادلی، مدیر عامل شرکت تولیدی و مهندسی شعله صنعت و عضو هیات مدیره انجمن احتراق ایران
  • مهندس صفری، مدیر عامل شرکت بهینه‌سازان صنعت تاسیسات

در ابتدای میزگرد دوم، مهندس کمالی در خصوص کمبودها و مشکلات اجرایی طرح (اشاره به طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت در موتورخانه‌ها) صحبت نمودند. ایشان مشکلات اجرایی در این راستا را در بخش‌های زیر طبقه‌بندی نمود:

  • عدم وجود سیاستگذاری کلان در کشور؛ به دلیل تغییر سیاست‌ها در دوره‌های 4 تا 6 ساله در کشور (تغییر دولت‌ها)، طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی به اهداف خود نمی‌رسد.
  • تیم‌های متخصص در حد مطلوب موجود نمی‌باشد تا به سیاستگذاران کمک کنند.
  • عدم وجود نیروهای کارآمد مانند مهندس، تکنیسین و همچنین آزمایشگاه‌ها؛ بر اساس برآورد اولیه برای اجرای طرح بهینه‌سازی موتورخانه برای تنظیم مشعل‌ها به 20 هزار نفر نیروی متخصص احتیاج است.
  • فاصله متخصصان و صنعت کشور از علم روز دنیا؛
  • قدیمی بودن مشعل‌های موجود در کشور به لحاظ تکنولوژیکی،
  • عدم وجود رده‌بندی انرژی برای موتورخانه‌ها کشور.

در ادامه، مهندس صفری از دیدگاه فنی مشکلات شرکت‌های اِسکو را مورد بحث قرار دادند. ایشان بیان نمودند که بسیاری از شرکت‌های خدمات انرژی این تجربه را دارند که راه‌کارهایی که برای کاهش مصرف در سیستم‌ها اجرا می‌کنند در عمل به کاهش مصرف سوختی کمتر از میزان برآورد شده ختم می‌شود. این اختلاف در کاهش مصرف واقعی و مقدار برآورد شده به دلیل عدم وجود نگاه سیستمی به بحث کاهش مصرف سوخت است. ایشان با اشاره به طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در موتورخانه، بیان نمودند که باید به سیستم‌های انرژی (مانند موتورخانه) به صورت یک موجود زنده نگاه کرد. اجزای این موجود (موتورخانه) به قرار زیر است:

  • دیگ، پمپ، لوله‌کشی و سایر اجزای موتورخانه،
  • نرم افزار و منطق حاکم بر سیستم،
  • بهره برداران، مصرف‌کنندگان، مالکان،
  • سرویس‌کنندگان و تعمیرکاران.

مهندس صفری در ادامه افزود، شرکت‌های خدمات انرژی باید در حین برخورد با یک سیستم به تمام اجزاء فوق توجه داشته باشند تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنند. ایشان در ادامه به مشکلات و عدم تخصص مناسب در بحث مربوط به شرایط نگه‌داری و پشتیبانی اشاره کردند و اینکه نحوه تعامل شرکت‌های اِسکو با عوامل تعمیر و نگهداری همیشه از موارد مورد ابهام در پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در می‌باشد. به لحاظ نظام قانونگذاری، ایشان یکی از مشکلات را، نحوه غلط رتبه‌بندی شرکت‌ها دانستند. رتبه‌بندی فعلی بر اساس تعداد نیروی انسانی و مدرک تحصیلی افراد می‌باشد. این نوع رتبه‌بندی شرکت‌ها موجب گرایش برخی از شرکت‌ها به سمت استفاده از مدارک تحصیلی افراد برای ارتقاء پایه می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های توانمندی با تعداد نیروی انسانی اندک وجود دارند که با کیفیت مناسب‌تری می‌توانند طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت را به سرانجام برسانند.

پس از پایان صحبت‌های ایشان، مهندس عادلی موضوع صحبت‌های خود را به چالش‌های موجود در صنعت کشور در راستای رسیدن به اهداف بهینه‌سازی مصرف سوخت اختصاص دادند. ایشان اشاره نمود که  دلیل اصلی جایگاه نامناسب در مصرف سوخت در صنعت قیمت پایین سوخت است. با این حال راه حل تنها گران کردن سوخت نمی‌باشد. از دلایل مهم دیگر مصرف بالای سوخت در صنعت، نبود بررسی میدانی کامل در حوزه انرژی و نبود اطلاعات جامع و کامل در مورد فناوری‌های نوین در کشور چه در صنعت و چه در دانشگاه است. مهندس عادلی در ادامه به برخی مطالعات میدانی در شرکت‌های ممیزی که نتایج آن از طریق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منتشر شده، اشاره نمودند. ایشان بیان نمودند: متاسفانه مطالعات در حد یک آنالیز ساده (و در خیلی موارد ناقص) احتراقی می‌باشد و تحلیل کاملی نیز در مورد آنها صورت نگرفته است. اولین قدم در راستای اصلاح این مشکل استفاده از یک تیم آموزش دیده برای مطالعات میدانی (ممیزی مصرف سوخت) دقیق در مورد شرایط سیستم‌های احتراقی است و در عین حال باید فناوری‌های نوین را مورد مطالعه قرار دهد تا شرایط جایگزینی را فراهم ساخت. از طرف دیگر، شرکت‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت باید توانایی ارائه راه‌کارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  را داشته باشند و ارگان‌های نظارتی از اجرایی شدن این راه‌کارها حمایت کنند. ایشان در ادامه به پروژه بهینه‌سازی مصرف سوخت در 5000 موتورخانه کشور اشاره نمودند که یکی از مزایای آن داشتن آمار جامع و صحیح از وضعیت موتورخانه‌ها و پتانسیل صرفه‌جویی انرژی در آنها است که البته متاسفانه چنین آماری در بخش صنعت وجود ندارد. مدیر عامل شرکت شعله صنعت، در ادامه صحبت‌های خود را با ارائه پیشنهاداتی در خصوص رفع موانع موجود در راستای انجام پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه دادند.

اصلاح ساختار شرکت‌های ممیزی مصرف سوخت و آموزش دقیق مفاهیم احتراق برای کارشناسان این شرکت‌ها، تعریف و تقویت واحدهای درسی در حوزه مهندسی احتراق در دانشگاه‌ها و حتی تاسیس رشته‌ای به نام مهندسی احتراق، آموزش پیوسته مدیران انرژی صنعتی و بروزرسانی دانش ایشان در زمینه علوم احتراقی توسط یک کمیته راهبردی متشکل از صنعت و انجمن احتراق (در تدریس از خاک‌خورده‌های صنعت هم استفاده شود)، آموزش صنایع کوچک از طریق انجمن‌های مربوطه و تصویب قوانین برای تشویق شرکت‌ها به بهینه‌سازی مصرف سوخت از مهمترین پیشنهاداتی بود که مهندس عادلی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در صنایع کشور  به آنها اشاره نمودند.

در ادامه از حاضرین در جلسه برای مشارکت در بحث و ارائه نقطه نظرات ایشان دعوت شد.

دکتر شیرازپور (عضو کارگروه رشته مکانیک نظام مهندسی) یکی از مشکلات مهندسان را نبود اطلاعات جامع از آنالیز سوخت‌های مورد استفاده در صنعت و تنوع در ترکیبات آنها دانست.

مهندس نوریان، از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مشکلات دانشجویان در دانشگا‌ه‌ها در این زمینه و نبود امکانات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها اشاره نمود. عدم توجه به آزمایشگاه‌های مجهز در زمینه احتراق موجب می‌شود که دانشجویان قبل از ورود به بازار کار حتی یک بار هم سیستم دیگ و مشعل را ندیده باشند.

دکتر مظاهری در انتها به مشکلات مربوط به کمبود آزمایشگاه‌های احتراقی در کشور اشاره کردند و اینکه در سال 1382 پیشنهادی برای تاسیس 25 آزمایشگاه احتراقی در دانشگاه‌های کشور به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از سوی انجمن احتراق ایران ارائه شد که متاسفانه پس از پیگیری‌های مکرر به نتیجه ختم نشد. رئیس هیات مدیره انجمن احتراق ایران بیان نمود که نیاز بسیاری احساس می‌شود تا دانشجویان به صورت عملی با مفاهیم احتراق آشنا شوند و علوم احتراقی در کشور توسعه پیدا کند.

پس از پایان میزگرد دوم، برنامه‌های پایانی نشست با معرفی برگزیدگان سومین جشنواره عکس شعله ادامه یافت. در سومین جشنواره عکس شعله، 50 عکس به دبیرخانه انجمن احتراق ایران ارسال شد که پس از داوری و اعلام نظر داوران، برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر اعلام شدند:

رتبه اول: سلول‌های نامنظم و پایا قبل از تشکیل شعله مسطح، سلول های منظم و پایا قبل از تشکیل شعله مسطح، مهندس مصطفی قربان حسینی، دکتر محمد فرشچی و دکتر امیر مردانی (دانشگاه صنعتی شریف)

رتبه دوم: Multiple Bunsen-type flames on a slit-hole burner، مهندس ناصح حسینی (دانشگاه فنی آیندهون هلند)

رتبه سوم: نماهایی از احتراق مزو پیش مخلوط متان-اکسیژن خالص از حالت تشکیل شعله در بیرون محفظه احتراق، شعله پایدار، شعله نوسانی و حالت پس‌زنی شعله به بالا دست جریان در محفظه احتراق مزو به قطر 5 میلی متری، مهندس سروش صرافان صادقی، دکتر صادق تابع جماعت (دانشگاه صنعتی امیرکبیر)

پس از معرفی برگزیدگان جشنواره عکس شعله، مراسم پایانی با تقدیر از طرح‌های برگزیده اختراعی و ابتکاری اولین جشنواره ملی ابتکارها و اختراع‌های سوخت و احتراق ادامه یافت. در نخستین جشنواره ملی ابتکارها و اختراع‌های سوخت و احتراق، 27 طرح اختراعی و ابتکاری به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید. از میان طرح‌های ارسال شده، 24 طرح پس از طی مرحله اول داوری مورد تائید قرار گرفت. در مرحله اول، داوران محترم به بررسی صحت علمی و امکان پذیری طرح، مدارک ارسالی طرح‌ها و ارتباط داشتن طرح‌های ارسالی با موضوعات جشنواره پرداختند. در مرحله دوم داوری جشنواره از میان 24 طرح‌ راه یافته به این مرحله، 8 طرح در بخش ابتکارها و 16 طرح در بخش اختراع‌ها مورد بررسی و داوری قرار گرفتند. داوری مرحله دوم بر اساس معیارهای تدوین شده با هماهنگی نماینده بنیاد ملی نخبگان، صورت گرفته بود.

بر این اساس منتخبان جشنواره در طی مرحله سوم و نهایی طرح‌ها در جلسه جمع‌بندی و داوری نهایی مورد بررسی نهایی توسط تیم داوری و اعضای کمیته اختراع‌های انجمن احتراق ایران قرار گرفته‌اند که بر این اساس 4 طرح در بخش اختراعات به عنوان طرح های برگزیده تعیین شد. در بخش ابتکارها نیز دو طرح برگزیده شد. همچنین بر اساس نظر داوران و جمع بندی نتایج داوری در مرحله سوم، 10 طرح در بخش اختراع‌ها برگزیده جهت شرکت در بخش نمایشگاهی و داوری بنیاد ملی نخبگان به منظور بهره‌مندی از تسهیلات سطح سه شناخته شد. در بخش  ابتکارها 5 طرح حائز شرایط شرکت در بخش نمایشگاهی تعیین شد.

طرح‌های اختراعی برگزیده به شرح زیر است:

رتبه اول: گاز سوز کردن کورهای دوار ذوب چدن، مهندس ایوب عادلی کودهی (شرکت تولیدی و مهندسی شعله صنعت)

رتبه دوم: آزمایشگاه موتورهای هوازی مافوق صوت، دکتر علیرضا محمدی و دکتر جعفر کاظمی (پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی)

رتبه سوم: طراحی و ساخت  مشعل محیط متخلخل و تجهیزات تست آن، دکتر محمد شفیعی دهج، دکتر رضا ابراهیمی، دکتر مهرزاد شمس، مهندس میثم فرزانه (دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی)

رتبه سوم: سیستم مشعل احتراق در هوای مافوق گرم، مهندس محمدرضا بیگ محمدی، دکتر صادق تابع جماعت (دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر)

طرح‌های ابتکاری برگزیده به شرح زیر است:

رتبه اول: طراحی و ساخت موتور پالس دتونیشن چند لوله‌ای، مهندس مسعود عیدی عطارزاده، دکتر محمد فرشچی، مهندس حجت صابری نژاد، مهندس حمید ملکی (دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف)

رتبه دوم: بستر آزمون عملکرد ریز رانشگر سوخت مایع، مهندس مرتضی فغانی لمراسکی، مهندس محمدرضا بیگ محمدی، دکتر صادق تابع جماعت، مهندس علیرضا فتحی (دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر)

در بخش سوم از مراسم پایانی این نشست از زحمات هیات مدیره انجمن احتراق ایران در دور ششم قدردانی شد.

یکی از سنت‌هایی که انجمن در نشست‌های سالیانه به آن می‌پردازد، تقدیر از پیشکسوتان دانشگاه و صنعت در زمینه احتراق است. در نشست سالیانه امسال، دکتر محمد مقیمان (استاد مهندسی مکانیک)، به عنوان پیشکسوت دانشگاهی مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفتند. دکتر مقیمان مدرک دکتری مهندسی مکانیک را از دانشگاه ولز انگلستان در سال 1369 اخذ نمودند. درکارنامه اجرایی ایشان سوابق متعددی نظیر عضو هیاًت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مدیر گروه مكانیك دانشكده مهندسی (8 سال) ، عضو كمیسیون انرژی استان خراسان، مشاور تاسیسات فرودگاه مشهد و … مشاهده می‌شود. از جمله افتخارات ایشان می‌توان به نشان طرح پژوهشی برتر اولین جشنواره فردوسی، نشان  TOWNEND-BCURA AWARD  از انستیتوی انرژی کشورانگلستان، نشان طرح پژوهشی برتر  هفته پژوهش و استاد نمونه سال 1381 دانشگاه فردوسی مشهد یاد کرد. ایشان دارای بیش از 30 طرح تحقیقاتی، 5 عنوان کتاب تالیفی، هدایت بیش از 40 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و بیش از 140 عنوان مقاله علمی و پژوهشی هستند.

در بخش صنعت، از آقای قاسم‌علی ابراهیمی به عنوان پیش­کسوت صنعت در حوزه احتراق تقدیر شد. آقای ابراهیمی پس از اتمام تحصیلات فنی در رشته مکانیک و تاسیسات به اصفهان مهاجرت نموده و در سال 1357 اقدام به تاسیس شرکت ژوپن گاز نمودند. به دلیل نیاز کشور به مشعل‌های حرارتی و با وجود مشکلات و عدم اعتماد به تولیدات داخل در آن زمان، ایشان با جدیت تمام به تولید مشعل‌های داخلی اقدام نمودند. ایشان ابداعات و اختراع‌های متعددی در زمینه کوره‌های هوای گرم خشک‌کن آجر داشتند که گامی بسیار موثر در کاهش مصرف سوخت بوده است. طراحی و ساخت مشعل کوره لعاب در صنایع لعاب سازی، کوره پرلیت، خشک‌کن چای، مرغداری و گلخانه با راندمان بالا و آلایندگی کم ازجمله فعالیت‌های ارزشمند ایشان در این حوزه است.

مراسم پایانی این نشست با تشکر از حامیان مالی و برگزاری ضیافت شام خاتمه یافت.

انجمن احتراق ایران در نظر دارد نشست سالیانه خود را در سال 1393 با موضوع فرصت­‌ها و چالش­‌های شرکت‌­های خدمات انرژی در راستای کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌­ها برگزار نماید.

 برنامه‌های اصلی این نشست عبارتند از:

–         میزگرد تخصصی با عنوان فرصت­‌ها و چالش­‌های شرکت‌­های خدمات انرژی در راستای کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌­ها

–         برگزاری مجمع سالیانه انجمن

–         برپایی جشنواره اختراع‌­ها و ابتکارها در زمینه سوخت و احتراق

–         برپایی جشنواره عکس شعله

–         تجلیل از پیشکسوتان صنعت و دانشگاه در زمینه احتراق

نشست امسال چهار شنبه 29 بهمن ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد.

از کلیه علاقه‌­مندان و اعضای محترم حقیقی و حقوقی، دعوت می‌­شود که با حضور در همایش سالانه ما را در برگزاری هرچه غنی‌تر آن، یاری نمایند.